Kvickly Allerød

Velkommen til Kvickly Allerød

Generalforsamling

Generalforsamling i Lillerød Brugsforening

 

 

Dato for årets generalforsmaling 2025 udmeldes når denne forefindes.

 

 

Med venlig hilsen

 

Lillerød Brugsforenings bestyrelse

Udvalg

Udvalg

 

UDVALG FOR MEDLEMSARRANGEMENTER:

Ole, Lise, Tue og Anja.

Arrangerer et antal medlemsarrangementer om året for Kvickly Allerøds medlemmer

KVICKLY ALLERØDS LOKALSTØTTEUDVALG:

Allan, Betina og Lise.

VEDTÆGTSUDVALG:

Betina og Klavs.

FESTUDVALG:

Ole, Anja, Tine, Allan og Betina .

STUDIETURSUDVALG:

Klavs, Maibritt og Ole

Kvickly Allerød Genstartspulje 2021


100.000 kroner fandt vej til byens foreninger

Tidligere på året oprettede Bestyrelsen i Kvickly Allerød ' Kvickly Allerød genstartpulje 2021' og udlovede 100.000 kroner til initiativer, som kunne være med til at genstarte byens foreningsliv på den anden side af Corona-nedlukningen.  

 

Pengene er i løbet af forår og sommer blevet fordelt. Bestyrelsen oplyser, at der indkom overvældende mange ansøgninger om støtte og tilføjer, at det var en særdeles svær opgave, at vælge mellem de mange gode tiltag og ideer.

 

"Allerød er en by med mange ildsjæle og frivillige og et blomstrende foreningsliv, som desværre har haft det svært under nedlukningen. Vi er rigtig glade for, at vi gennem Kvickly Allerød Genstartpulje 2021 kunne give en hjælpende hånd", udtaler Bestyrelsen.  

 

Puljen blev fordelt på 11 initiativer, som finansieres helt eller delvis af Kvickly Allerød.

 

De udvalgte foreninger blev:

  • Kfum Spejderne, som skulle indvie en hytte til spejderaktiviteter for børn og unge fra Lynge og Allerød.  
  • Repair Café, som har fået finansieret et års opbevaring af genbrugs-konfirmationstøj
  • Vandgymnastikklubben Gyldenspjæt, der har fået tilskud til undervisning af svage ældre i kommunen  
  • Efterlønsklubben, som gennemfører arrangementer til glæde for byens efterlønnere.
  • Natteravnene der nu kan afholde socialt arrangement i påskønnelse af ravnene, som passer godt på byens unge.
  • Lillerød Rope Skipping, som hen over sommeren afholdt to dages sjippetræf for både unge og gamle.
  • Lillerød Badminton, der kunne holde hallen åben i sommerferien.
  • Allerød Floorball, som vil gennemføre aktiviteter for at genvinde tabte medlemmer.
  • AU cykel team, der modtog støtte til at 18 unge ryttere cyklede for velgørenhed til støtte for børn og unge med livstruende sygdomme.  
  • Blackfoot Bloustrød Spejdere, der fik tilskud, så de kunne komme på sommerlejr.
  • Red Barnet Allerød, der modtog bidrag til ferielejr for børn, unge og familier i udsatte positioner.

Bestyrelsen

Bestyrelsen for Lillerød Brugsforening

Formand

Betina

Send en mail

 

Næstformand

Klavs

Send en mail

 

Bestyrelsesmedlem

Maibritt

Send en mail

 

Bestyrelsesmedlem

Tue

Send en mail

 

Bestyrelsesmedlem

Inge

Send en mail

 

Bestyrelsesmedlem

Allan

Send en mail

 

Bestyrelsesmedlem

Lise

Send en mail

 

Medarbejderrepræsentant

Anja

Send en mail

 

Medarbejderrepræsentant

Tine

Send en mail

 

Suppleant

 

Rasmus

Send en mail

 

Direktør

 

Ole

Send en mail

 

 

 

Vedtægter

Vedtægter for Lillerød Brugsforening

 

 

 

 

 


Navn og organisationsform
§1 Brugsforeningens navn er Lillerød Brugsforening


Stk. 2 Brugsforeningen er en andelsforening med begrænset ansvar.


Hjemsted
§ 2 Brugsforeningen har hjemsted i Allerød Kommune og driver forretning under navnet KVICKLY ALLERØD


Formål
§ 3 Brugsforeningens formål er at skaffe medlemmerne de bedst mulige varer til de lavest mulige priser samt optage andre opgaver af økonomisk og almennyttig art til gavn for forbrugerne.


Stk. 2 Til opnåelse af dette formål skal Brugsforeningen være medlem af Coop amba (Fæl-lesforeningen for Danmarks Brugsforeninger amba) herefter kaldet Coop amba og så vidt muligt indkøbe sine varer gennem Coop Danmark A/S.


Stk. 3 Herudover kan der efter bestyrelsens skøn træffes beslutning om, at Brugsforeningen kan være medlem af og investere i andre foreninger, selskaber samt institutioner. Herudover kan foreningen erhverve og investere i andre aktiviteter.


Medlemskab
§ 4 Brugsforeningen tilbyder 2 former for medlemskab:


a) Personligt medlemskab
b) Institutionelt medlemskab


Stk. 2 Som personlige medlemmer kan optages enhver myndig person, samt medarbejdere, som er fyldt 15 år.

Stk. 3 Som institutionelle medlemmer kan optages institutioner, selskaber, foreninger og lignende.


Stk. 4 Medlemmerne kan efter ønske få udleveret et eksemplar af Brugsforeningens vedtægter. Bestyrelsen påser, at der altid forefindes en ajourført fortegnelse over såvel de personlige som de institutionelle medlemmer.


Stk. 5 Til alle medlemmer udstedes et medlemskort, som angiver medlemmets navn og medlemsnummer.


Stk. 6 Personlige medlemmer indbetaler eventuel andelskapital og er berettigede til dividende og lokale medlemsfordele efter bestyrelsens nærmere vedtagelse herom.


Stk. 7 Institutionelle medlemmer indbetaler eventuelt andelskapital og er berettigede til dividende og lokale medlemsfordele efter bestyrelsens nærmere vedtagelse herom.


Stk. 8 Udmeldelse skal ske skriftligt og kan ske uden varsel.


Stk. 9 Et personligt eller institutionelt medlemskab af Brugsforeningen kan slettes, uden medlemmet har udmeldt sig, hvis medlemmet trods påkrav ikke udligner en restance, eller hvis medlemmet er inaktivt.


Et medlem er inaktivt, når medlemmet ikke har fået registreret køb på sit medlemskort i de 3 foregående kalenderår.


Stk. 10 Afgår et medlem ved døden, er medlemmets ægtefælle/samlever berettiget til at indtræde i afdødes samlede medlemsrettigheder og -pligter, forudsat at ægtefællen/samleveren fremsætter skriftlig anmodning herom inden 3 måneder efter dødsfaldet.


Eksklusion
§ 5 Bestyrelsen kan ekskludere et medlem, der virker mod Brugsforeningens formål, eller som handler til skade for foreningen eller Coop. Medlemmet har ret til at blive hørt, inden bestyrelsen træffer sin beslutning om eksklusion.


Stk. 2 Medlemmet kan indbringe bestyrelsens beslutning om eksklusion for den førstkommende generalforsamling. Indbringelsen skal være Brugsforeningens formand i hænde senest 14 dage efter, at medlemmet har modtaget meddelelsen om eksklusion. Indbringes beslutningen rettidigt, sættes eksklusionen i bero, indtil generalforsamlingen har behandlet sagen.


Stk. 3 Generalforsamlingen træffer den endelige afgørelse om eksklusion ved 2/3-dels flertal.
Finansiering og Ansvar


§ 6 Brugsforeningen finansierer sin virksomhed gennem egne henlæggelser, gennem den af medlemmerne indbetalte andelskapital, jf. stk. 2, gennem ansvarlig lånekapital, jf. stk. 4, samt ved optagelse af lån.


Den af medlemmerne indbetalte andelskapital er ansvarlig for Brugsforeningens forpligtelser. Ansvarlig lånekapital er ansvarlig for tab, som ikke dækkes af andelskapitalen eller af Brugsforeningens formue.


Medlemmernes ansvar for Brugsforeningens forpligtelser er begrænset til den indbetalte andelskapital.


Stk. 2 Ved indmeldelse skal et personligt medlem eller institutionelt medlem af Brugsforeningen indbetale et af bestyrelsen fastsat indskud på mellem 0 og max. kr. 200,- på en andelskonto i Brugsforeningen. Andelskontoen forrentes ikke.


Stk. 3 Anmodning om tilbagebetaling af indeståendet på andelskontoen fra et medlem betragtes som en udmeldelse, og tilbagebetaling af indeståendet sker i overensstemmelse med næste afsnit.


Medlemmet har efter medlemskabets ophør som følge af udmeldelse, sletning eller død ret til at få tilbagebetalt indeståendet på andelskontoen uden ugrundet ophold. Bestyrelsen kan i ekstraordinære situationer midlertidigt udskyde tilbagebetalingen til udmeldte medlemmer.


Krav på tilbagebetaling af indeståendet på andelskontoen forældes, når der er gået 3 år fra den dag, indeståendet er forfaldent efter de foranstående regler.


Brugsforeningen har til enhver tid modregningsret i indeståendet på andelskontoen for medlemmets eventuelle gæld til Brugsforeningen.


Stk. 4 Bestyrelsen kan indgå aftale om modtagelse af ansvarlig lånekapital.


Generalforsamlingen
§ 7 Generalforsamlingen er højeste myndighed i alle forhold, der ikke efter vedtægterne er henlagt til bestyrelsen.


Stk. 2 Mødeberettigede er alle Brugsforeningens medlemmer. Efter mindst 3 måneders medlemskab har myndige medlemmer stemmeret og er valgbare, dog er institutionelle medlemmer ikke valgbare.


Uddeleren/direktøren kan ikke afgive stemme ved valg til bestyrelsen og er ikke valgbar.


Hvis et eller flere bestyrelsesmedlemmer er valgt af medarbejderne i henhold til § 8, stk. 1, har Brugsforeningens medarbejdere – uanset medlemskab – ikke stemmeret og valgbarhed ved valget af de øvrige bestyrelsesmedlemmer.


De institutionelle medlemmer kan hver afgive 1 stemme. Personlige medlemmer kan ikke udøve deres stemmeret ved fuldmagt. Blanke stemmer regnes som ikke afgivne stemmer.


Et medlem som har opnået den offentlige pensionsalder + 5 år kan ikke vælges til Brugsforeningens bestyrelse

Stk. 3 Den ordinære generalforsamling afholdes inden udgangen af april måned og foreløbig meddelelse herom gives en måned i forvejen ved opslag i butikken/-erne. Bestyrelsen kan, når den anser det for hensigtsmæssigt og generalforsamlingen kan afvikles på betryggende vis, bestemme, at generalforsamlingen udelukkende skal foregå elektronisk (fuldstændig elektronisk generalforsamling). Bestyrelsen kan herudover under samme forudsætninger tilbyde medlemmerne at deltage elektronisk på generalforsamlinger, der i øvrigt gennemføres ved fysisk fremmøde (delvis elektronisk generalforsamling). Medlemmerne kan derved elektronisk deltage i, ytre sig samt stemme på generalforsamlingen. Nærmere oplysninger vedrørende tilmelding og procedurer for deltagelse skal fremgå af indkaldelsen til den pågældende generalforsamling.


Stk. 4 Forslag fra medlemmerne, herunder forslag til kandidater til Brugsforeningens bestyrelse, skal indsendes til formanden senest 14 dage før generalforsamlingen. Indkaldelsen til generalforsamlingen skal indeholde dagsordenen og indkaldelsen skal ske senest 10 dage før generalforsamlingen på den måde, bestyrelsen finder hensigtsmæssigt. Samtidig med indkaldelsen skal dagsorden og regnskab samt eventuelle forslag foreligge i Brugsforeningens butik/-ker til udlevering til medlemmerne.


Stk. 5 Generalforsamlingens dagsorden skal indeholde følgende:

a) Valg af dirigent og stemmetæller.


b) Bestyrelsens beretning og orientering om fremtidsplaner.


c) Godkendelse af årsrapport, herunder bestyrelsens meddelelse om årets resultatdisponering.

 

d) Forslag fra bestyrelsen.


e) Indkomne forslag.


f) Valg af medlemmer til bestyrelsen og 1 suppleant.


g) Eventuelt


Stk. 6 Generalforsamlingen er beslutningsdygtig uden hensyn til hvor mange medlemmer, der er til stede.
Beslutninger træffes med simpel stemmeflerhed, medmindre der ifølge vedtægterne kræves større tilslutning. Håndsoprækning benyttes, medmindre dirigenten eller mindst 10 stemmeberettigede medlemmer ønsker skriftlig afstemning.


Alle personvalg, bortset fra valg af dirigent og stemmetællere, skal dog ske skriftligt, såfremt der foreslås flere, end der skal vælges.


Stk. 7 Ekstraordinær generalforsamling kan afholdes, når dette vedtages af bestyrelsen.


Ekstraordinær generalforsamling skal afholdes, når dette skriftligt kræves af 50 - dog højst 1/10 - af de stemmeberettigede medlemmer, som samtidig angiver, hvad der ønskes behandlet. Indkaldelse skal ske senest 14 dage efter, at bestyrelsen har modtaget medlemmernes krav. Indkaldelse sker med mindst 5 og højst 14 dages varsel.


Stk. 8 Et referat af generalforsamlingen indføres i Brugsforeningens forhandlingsprotokol og underskrives af dirigent og sekretær.

 

Bestyrelsen
§ 8 Bestyrelsen består af 5-7 medlemmer, som vælges af generalforsamlingen for en periode på 2 år ad gangen, idet den større eller mindre del afgår skiftevis. Endvidere vælger generalforsamlingen 1 suppleant for 1 år.


Brugsforeningens medarbejder, dog undtaget direktøren, kan vælge 2 medlemmer til bestyrelsen.


Medarbejderrepræsentanterne, der skal være myndige og have været ansat i 6 mdr. vælges på skift for en periode på 2 år ved et valg, der afholdes inden 14 dage før den ordinære generalforsamling.


En medarbejderrepræsentant udtræder af bestyrelsen, når denne ikke længere er ansat.


Stk. 2 Et bestyrelsesmedlem eller direktøren må ikke deltage i behandlingen af spørgsmål, hvori den pågældende har en personlig interesse, der kan være stridende mod Brugsforeningens.


Stk. 3 På sit første møde efter bestyrelsesvalget vælger bestyrelsen blandt de af generalforsamlingen valgte medlemmer en formand og en næstformand. Endvidere vælges en sekretær, der fører protokol over bestyrelsens møder og generalforsamlinger samt indsender eventuelle vedtægtsændringer og besked om sammensætning af ny bestyrelse til Coop amba og RSM Beierholm eller anden revisor.


Stk. 4 Bestyrelsen mødes normalt 8-10 gange om året, men i øvrigt når formanden finder anledning hertil, eller når mindst 2 medlemmer begærer det. Brugsforeningens uddeler/direktør deltager uden stemmeret i bestyrelsens møder.


Stk. 5 Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når flertallet er til stede. Ved afstemninger kræves simpel stemmeflerhed.


Stk. 6 Bestyrelsen tager beslutning om:
a) Køb, salg eller pantsætning af fast ejendom, udvidelse af faste anlæg, optagelse af ny virksomhed samt optagelse af lån, ydelse af kaution, tegning af garantikapital eller afgivelse af anden sikkerhedsstillelse.


b) Sammenslutning med en anden Brugsforening, forudsat at Lillerød Brugsforening er den fortsættende Brugsforening efter sammenslutningen.


c) Indgåelse af kæde- og franchiseaftale med COOP Danmark A/S og indgåelse af andre kontraktforhold overensstemmende med Brugsforeningens formål.


d) Betalingsbetingelserne for Brugsforeningens varesalg.


e) Den dividende, der eventuelt skal fordeles blandt henholdsvis de personlige og de institutionelle medlemmer. Dividenden skal fordeles i forhold til medlemmernes køb af dividendeberettigede varer hos Brugsforeningen.


f) Øvrige lokale medlemsfordele.


g) Indstilling af kandidater til Coop ambas landsråd, og afgivelse af stemmer ved dette drøftes i bestyrelsen.


Stk. 7 Brugsforeningen tegnes af formanden og direktøren i forening eller af en af disse i forening med 2 bestyrelsesmedlemmer eller af bestyrelsen i forening.


Stk. 8 Til den daglige ledelse skal bestyrelsen ansætte en direktør.
Bestyrelsen fastsætter vilkårene for direktørens ansættelse og de nærmere regler for direktørens virke og arbejdsopgaver.


Direktøren varetager den daglige ledelse af Brugsforeningen og skal følge de retningslinjer og anvisninger, som bestyrelsen har givet. Den daglige ledelse omfatter ikke dispositioner, der efter selskabets forhold er af udsædvanlig art eller stor betydning. Sådanne dispositioner kan direktøren kun foretage efter særlig bemyndigelse fra bestyrelsen, medmindre bestyrelsens beslutning ikke kan afventes uden væsentlig ulempe for Brugsforeningens virksomhed. Bestyrelsen skal i så fald snarest underrettes om den trufne disposition.


Stk. 9 Medlemmer af bestyrelsen har tavshedspligt med hensyn til, hvad de gennem deres bestyrelsesarbejde erfarer om personlige og forretningsmæssige forhold. Suppleanter er ligeledes omfattet af tavshedspligten.


Regnskab
§ 9 Bestyrelsen har ansvaret for, at årsrapporten med foretagelse af afskrivninger og henlæggelser opgøres, således at den giver et retvisende billede af Brugsforeningens finansielle stilling.


Stk. 2 Brugsforeningens regnskabsår følger kalenderåret.


Revision
§ 10 Revision af Brugsforeningens virksomhed udføres det af BA (brugsforeningernes arbejdsgiverforening) anbefalede revisionsfirma, såfremt der ikke af generalforsamlingen er vedtaget en tilsvarende betryggende revisionsform.


Vedtægtsændringer
§ 11 Ændringer i vedtægterne kan foretages af generalforsamlingen med mindst 2/3 af de afgivne stemmer. Hvis forslaget får flertal, men dette flertal ikke udgør 2/3 af de afgivne stemmer, kan forslaget genfremsættes på en ny generalforsamling tidligst 2 uger og senest 4 uger efter den første. På denne generalforsamling kan forslaget vedtages med simpel stemmeflerhed.


Stk. 2 Vedtægtsændringer træder i kraft med det samme, medmindre der vedtages senere ikrafttræden eller anden overgangsordning.


Stk. 3 Bestyrelsen skal give Brugsforeningens gældende vedtægter til Coop amba og RSM Beierholm eller anden revision valgt af generalforsamlingen.


Sammenslutninger
§ 12 Brugsforeningen kan sammensluttes med en anden Brugsforening eller med Coop amba, når den anden Brugsforening eller Coop amba, er den fortsættende virksomhed, forudsat at forslag herom vedtages af bestyrelsen og derefter vedtages af en generalforsamling eller eventuelt to generalforsamlinger efter de regler, som gælder for vedtagelse af vedtægtsændringer ifølge § 11.


Opløsning
§ 13 Til opløsning af Brugsforeningen kræves, at beslutning herom vedtages af to på hinanden følgende generalforsamlinger med mindst 2 og højst 4 ugers mellemrum samt med mindst 2/3 af de afgivne stemmer på hver generalforsamling.


Stk. 2 Såfremt opløsning vedtages, skal der på anden generalforsamling vælges en eller flere likvidatorer til at afvikle Brugsforeningens virksomhed. Fremkommer der herved et overskud, skal dette efter generalforsamlingens bestemmelse anvendes til Brugsforeningsbevægelsens fremme.


Vedtaget på generalforsamlingen den 27. april 2022

Udvalg for medlemsarrangementer

UDVALG FOR MEDLEMSARRANGEMENTER

Udvalget skal arbejde for at tilbyde medlemmer arrangementer, m.v. af faglig, oplysende eller social karakter, samt varetage medlemmernes interesser i Kvickly Allerød og derved være med til at styrke foreningens position i området.

Udvalget skal være upolitisk og dets arbejde skal være tidssvarende.

PLACERING I ORGANISATIONEN:

GENERALFORSAMLING ->  BESTYRELSE -> UDVALG FOR MEDLEMSARRANGEMENTER

ANTAL MEDLEMMER I UDVALGET OG MØDER :

Udvalget består af 4 bestyrelsesmedlemmer (direktøren og 3 bestyrelsesmedlemmer)  og sammensættes umiddelbart efter generalforsamlingen.

Der afholdes mindst to møder om året.

Der kan inviteres gæster til at deltage i møderne, hvis det har relevans for mødets emne.

 

 

 

Vedtaget på bestyrelsesmødet den 2/10 – 2012 af:

 

Irene


Anni


Allan


Maibritt

Betina


Inge


Lisbeth

 

Tine

 

Klavs


Ole

 

Gode naboer er guld værd!

... og i Kvickly Allerød, vil vi gerne hjælpe vores gode naboer.

 

Dette var overskriften på vores projekt genstart af bymidten, hvilket vi gennemførte i 2021.

 

Vi var en del af genåbningen af bymidten og Handelsstandsforeningen. Kvickly Allerød fordelte kr. 100.000 til de erhvervsdrivende medlemmer af Handelsstandsforeningen, så bymidten kunne komme godt igang igen.

 

Vi skal passe på hinanden - og det vil vi gerne være en del af...

Beretning 2023

Vi sluttede året 2022 af med et noget kedeligt resultat på ca. 5 mio. i underskud på vores primære drift. Efter flere års stigende omsætning og gode resultater, måtte også vores brugsforening dykke ned i røde tal i 2022 på grund af de stigende udgifter til energi samt pris og inflationsudviklingen i det hele taget.


Vi var derfor rigtig spændte og vel nok også lidt nervøse for, hvordan 2023 skulle forløbe. Ingen af os er herre over hvordan udviklingen i verden går, der er andre, der står for den dagsorden, men vi kan forberede os på at gøre vores bedste, ud fra den situation vi aktuelt står i.


Og det må man sige at vores direktør og medarbejdere har formået. Vi endte året med et lille underskud på 1 mio. på den primære drift, noget bedre end det vi havde budgetteret, og hjulpet af en gunstig udvikling på forrentningen af vores formue kunne vi øge vores reserver med ca. 1 mio. kr. Det er bestyrelsen tilfredse med.


Gennem 2023 igangsatte vi tiltag til yderligere at reducere omkostningerne. For at nævne nogen af de større ting:


-Vi fik opsat varmepumper i starten af 2023, en investering på ca. 1,5 mio. og de har allerede medvirket til at reducere vores energiforbrug, det kommer Ole ind på, når han gennemgår regnskabet. Det oprindelige ønske var solceller på taget, men det blev simpelthen for dyrt for os, som jeg også omtalte på seneste generalforsamling.


-Vi fik låg på vores kølemontre i hele butikken, og fik skiftet ældre montre ud, for yderligere reduktion af vores energiforbrug.


Ud over at vi selv kan arbejde med at begrænse omkostninger, så er vores bidrag til fællesskabet i COOP også en af vores store omkostninger. Det er ikke nogen hemmelighed at COOP i øjeblikket selv kæmper med at tilpasse deres organisation og omkostninger, for at kunne honorere butikkernes krav om lavere omkostninger. Der er mange mindre brugsforeninger, som kæmper for at overleve.


Begivenhederne de sidste uger har overhalet indholdet i denne beretning, så derfor føler jeg lige behov for at tilføje lidt aktuelt her.
I fredags blev Pernille Skipper valgt som ny formand for Coop amba, og afløser Lasse Bolander efter 16 års formandskab, og i lørdags offentliggjorde Coop deres regnskab, som ligesom i 2022 er af den meget kedelige slags.


Den 12. april offentliggjorde Coop en aftale med OK, som betyder at OK bliver medejer af Coop sammen med Coop amba. Aftalen fremtidssikrer både Coops store butiksnet og OK’s tankanlæg for energi. De to ting skaber kunder til hinanden. Uden denne aftale ville COOP stå i en meget vanskelig situation efter to år med de største underskud i vores historie. Coop havde det dårligste resultat nogensinde i 2022, og resultatet for 2023 er også stærkt utilfredsstillende. Derfor har Coop brug for en stærk partner, så vi kan investere i at vende udviklingen og fremtidssikre Coop.


Den økonomiske situation betyder bl.a. en omlægning af strategien Fremtidens Coop. Det betyder, at Coop stopper udrulningen af den nye Coop-kæde, som skulle samle Kvickly og SuperBrugsen i én kæde under navnet Coop. De butikker, der er åbnet i Coop-navnet (herunder Hinnerup og Codanhus), bliver til SuperBrugsen. De sidste tilbageværende Irmabutikker bliver også til SuperBrugsen.


De eksisterende kæder – Kvickly, SuperBrugsen, Brugsen og 365discount – bliver løftet, når der tilføres investeringer til
kæderne, så hver enkelt bliver mere attraktiv og konkurrencedygtige.


Bestyrelsen er meget fortrøstningsfulde i forhold til den nu offentliggjorte ændring, og den proces der nu igangsættes, med henblik på at få tilpasset organisationen Coop.


Det er værd at nævne her, at de selvstændige brugsforeninger, som vi er en del af, og som også medregnes i Coops samlede resultat, præsterede et om end beskedent overskud sidste år på 21 mio. efter et underskud i 2022 på samlet 192 mio.


Nok om Coop her og så går jeg videre med vores egen beretning.


Vi har haft medarbejdere, som er gået på pension i 2023 og dette har betydet en mindre tilpasning i medarbejdersammensætningen. Ud over det har vi fejret et 40-års jubilæum og 2x25 års jubilæum i butikken, lige som Ole Bigler kunne fejre 40-års jubilæum i Coop og Brugsforeningerne sidste år.


Vores el lade standere blev langt om længe en realitet i 2023. Det er OK, der ejer og driver standerne hos os, men vi er superglade for, at vi nu kan tilbyde vores kunder og medlemmer med el-biler denne mulighed, når de handler. Vi kan se, at de bliver rigtig godt benyttet.


Bestyrelsen har afholdt studietur til Samsø i juni måned, hvor vi fik besøgt nogle af de mange lokale producenter på Samsø.


Dronning Margrethe besøgte Allerød Kommune i 2023. Det var en stor begivenhed for byen og Ole Bigler deltog i festlighederne som repræsentant for Handelsforeningen sammen med Karna Lønne fra Krukkerne.


Uddeling af midler fra vores støttepulje foregik i oktober. Der var 125.000 kr. i puljen og 14 ud af 24 ansøgere/foreninger blev tilgodeset med støttemidler. Af de største donationer kan jeg nævne 21.000 kr. til Senior IT til indkøb af nye PC’er og 20.000 kr. til en duo cykel på Demenscenter Skovvang. En cykel koster omkring 60.000 kr. og det lykkedes de frivillige på centret at få samlet penge nok sammen til køb af cyklen.


Vi ønsker også i 2024 af tilgodese lokale foreninger med støttemidler, og bestyrelsen foreslår også i år at lægge 125.000 kr. i puljen til disse gode formål.
14.000 medlemmer var vi i Lillerød Brugsforening ved udgangen af 2023, heraf har over 50% hentet Coops app, for at få de fordele, som er tilgængelige via app’en, både personlige tilbud, app priser og tilbudsavisen, ligesom det er muligt at finde opskrifter, oprette indkøbsliste og ikke mindst bruge scan og betal via app’en. Andelen af omsætningen via scan og betal udgør p.t. ca. 20 mio. i vores butik.


I vores butik er 80% af omsætningen skabt af vores medlemmer. Over 70% af vores medlemmer er i aldersgruppen +50, og det er et billede som ses generelt i COOP. Vi vil rigtig gerne tiltrække flere kunder i det yngre segment, og det er noget man til stadighed arbejder med i Coop generelt.
Via vores samarbejde med de 11 øvrige selvstændige brugsforeninger i Danmark, der driver en Kvickly (DSM)
overtog vi i 2023 Kvickly i Vejle fra Coop. Butikken var offentliggjort lukket, men med en hurtig indsats fra vores direktører i DSM, blev der landet en aftale over de næste 3 år, hvor butikken ejes af DSM. Via huslejebesparelser m.v. vil det give et pænt overskud til fællesskabet. DSM har ansat en varehuschef som står for den daglige drift, og han blev i 2023 årets varehuschef i hele COOP.


Fremtiden:


Fremadrettet arbejder vi fortsat på tilpasning af omkostninger i butikken for at sikre at vi passer på foreningens midler, men derudover har vi også lidt større investeringsprojekter i gang.


Vi forventer at udskifte vores kasselinjer i løbet af 2024, og i samme forbindelse udvides vores scan selv område.


Ellers bruger vi penge på den løbende vedligeholdelse af vores anlæg.


Vi har medlemsarrangementer i støbeskeen, så hold øje i butikken.


Når vi ser ind i det kommende år, eller nærmere de kommende år, bekymrer vi os i øjeblikket om de mange byggeprojekter, rundt om os, som kommunen har givet byggetilladelse til. En byggeperiode på minimum 2 år lige i vores baghave, kan godt give lidt ekstra grå hår til os alle.


- Hvordan skal leverancen af varer til butikken fungere
- hvordan skal I medlemmer kunne komme ubesværet til vores butik
- er der p-pladser nok, når kommunen nedlægger så mange p-pladser lige rundt om byen.
- Hvordan vil det påvirke de øvrige forretningsdrivende i byen


Ole Bigler er i tæt dialog med kommunen om at få disse udfordringer løst bedst muligt for butikken og jer medlemmer og byens øvrige forretningsliv.


Med alle disse spekulationer besluttede vi i starten af 2024 af nedsætte den gratis parkeringstid til 2 timer på vores egne pladser og samtidig give plads til vores personale i parkeringskælderen, så de er sikret en parkeringsplads, når de møder ind på arbejde. Det var lidt de umuliges kunst, for vi vil jo allerhelst have, at alle kan parkere frit, men det går ikke, hvis vi også skal sikre at I, som kunder, kan være nogenlunde sikre på at få en parkeringsplads, når I skal handle ind i Kvickly. Det håber vi på jeres forståelse for.


Bestyrelsen vil slutte beretningen for 2023 af med en stor tak til Ole og alle medarbejdere, der har ydet en formidabel indsats i 2023 og

selvfølgelig en stor tak til alle jer medlemmer, som støtter op om butikken.


Betina, formand

Kvickly Allerød prisen

Lillerød Brugsforening - Kvickly Allerød prisen

Uddeling af Kvickly Allerød prisen er startet i 1990.

 

Modtaget af:

 

2020 - Gode naboer er guld værd. Kr. 100.000 fordelt til vore naboer i bymidten

 

2019 - Red barnet

 

2018 - Mungo Park

 

2017 - Allerød Bio

 

2016 - Allerød Vægtløfterforening

 

2015 - Kr. 100.000 modtaget af forskellige foreninger i anledning af Lillerød Brugsforenings 100-års jubilæum.

 

2014 - Allerød Stavgangs forening

 

2013 - Ældrerådet i Allerød

 

2012 – Lillerød Orienteringsklub

 

2011 – Vestre hus ved Bjørli Lemann

 

2010 – Diabetes foreningen ved Bente Olsen

 

2009 – Svømmeklubben ved Lotte Friis

 

2008 – Hjerteforeningen ved Ebba Dinesen

 

2007 – Allerød Musikskole ved Kåre Videbæk

 

2006 – Kulturelt Samråd ved Poul Tyron

 

2005 – Farvegladerne , Amatørkunstforening

 

2004 – Lillerød Koret ved Inge Thoft Nielsen

 

2003 – Pianisten Grethe Hermansen

 

2002 – Ældrerådets EDB-udvalg ved Hans Jensen

 

2001 – Organist ved Lillerød Kirke - Jesper Mark

 

2000 – Foreningen Norden ved Lennart Johansson

 

1999 – Revyinstruktør/revyforfatter/visesanger Tove Rasmussen

 

1998 – Allerød Musikskole ved Peter Anders

 

1997 – Visens Venner ved Rikke Henriksen

 

1996 – Lillerød Revyen ved Jens Plenge Jacobsen

 

1995 – Allerød Kunstforening ved Svend Krebs

 

1994 – Lokal Historisk Arkiv og Forening ved Ole Høegh Post

 

1993 – Allerød Bio ved Jørgen Hansen

 

1992 – Ældrerådet ved Max Jacobsen

 

1991 – Spillop magerne ved Oskar Jensen

 

1990 – Allerød Scenen ved Merete Axelberg

 

 

Sponsor oversigt

Kvickly Allerød støtter upolitiske arrangementer og kulturen i lokalområdet

Nedenfor er nævnt eksempler på lokale arrangementer:

Skole Cup

Idrætsdage/Motionsdage

Klassekampen

Lillerød Revyen

Allerødløbet

Cykelløb - Kvicklyruten

Allerød Fodbolds Aktivitetsdag

 

Vores sponsorer:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sammen gør vi en forskel :-)

Allergener

& Ingredienser

 

Henvendelser omkring Allergener og ingredienser, kontakt venligst butikken på tlf: